زبانشناسی کاربردی
زینب عزیزی؛ احسان نمازیان دوست؛ پریسا اشکانی
چکیده
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی ...
بیشتر
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی قوی برای تأکید بر مزایا و معایب آن نسبت داده شود. برای پر کردن این کمبود، این مطالعه ترکیبی اثرات یادگیری فعال را بر تقویت مهارتهای گفتاری زبانآموزان زبان انگلیسی و تمایل به برقراری ارتباط در ایران را بررسی می کند. برای این منظور، در مجموع 87 زبان آموز زبان انگلیسی با سطح زبانی متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها از طریق آزمون کت همگن شدند و به طور تصادفی به یک گروه آزمایش (26 نفر) و یک گروه کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. پس از آن، یک پیش آزمون، آموزش (به مدت 18 جلسه 75 دقیقه ای دو بار در هفته) و یک پس آزمون برگزار شد. سپس، هشت شرکت کننده که به طور فعال در آموزشها شرکت داشتند به یک مصاحبه گروهی دعوت شدند تا نگرشها و تجربیات خود را از یادگیری فعال بیان کنند. نتایج آزمونهای تی مستقل نشان داد که یادگیری فعال به طور قابلتوجهی بر تقویت مهارتهای گفتاری و تمایل به برقراری ارتباط در بین شرکتکنندگان در پسآزمون کمک کرد. علاوه بر این، یافتههای کیفی یک تحلیل کدگذاری موضوعی، چهار تم کلی به دست داد: تسهیل ساخت دانش، توسعه آگاهی فراشناختی، ترویج یادگیری خودتنظیمی و تقویت انگیزه. براساس یافتههای تحقیق، تعدادی کاربرد برای ذینفعان مربوطه ارائه شد.